Här är ett recept som jag testade fram lite. Fast jag körde på hasselnötter istället för jordnötter då min man är allergisk mot jordnötter, så jag ville ju självklart göra något julgodis som han kan också få njuta av :-)

Rocky Road Fudge
Med hasselnötter

200gr mörk choklad
200gr ljus eller mjölkchoklad
1 burk konsenderad mjölk (375gr)
25gr smör
100 gr mini marsmallow
200gr hasselnötter
2 tsk vaniljsocker
Lite flingsalt

Gör så här 
Sätt på ugnen på 125C och lägg hasselnötterna på en plåt och in i mitten av ugnen i 15min, tills man ser att skalet lossnar. Man får nog skaka några gånger så all skal lossnar. Men det är inte hela världen om det är lite skal kvar ! Under tiden hasselnötterna är i ugnen så passa på att klä en form 20x25cm med aluminiumfolie.
När hasselnötterna är klara så tar man en handduk och gnuggar av skalet. Som sagt så gör det inget om all skal inte faller av men det mesta iaf.

Fin hacka chokladen jätte fint, få gör det enklare att smälta. Lägg i chokladen i en  skål som klara av att ha över vattenbad. Mitt fall använde jag mig av en glasskål ! 
Rör om tills chokladen är helt smält sedan häller man i den kondenserade mjölken och rör om ordentligt fortfarande över vattenbadet. Sist lägger man i smöret och rör om. Sedan tar bort den från vattenbadet när det är helt blandat och smält.
Låt det sedan svalna en stund.

När det har svalnat så blandar man i vaniljsockret. Rör om nu ordentligt, nu kan man se att det har blivit en tjock massa. 
Blanda sedan i hasselnötterna och sist har man i mini marsmallowen men här får man inte röra om så mkt för då smälter marsmallowen. 
Sen häller man i smeten i sin klädda form och strö över lite flingsalt. 
Sen ställ i kylen i minst 4h innan man skär upp den i bitar.

Nu är det bara att njuta av läckerheterna !!


julgodis.hasselnötter.fudge.rockyroad.,

Kommentera

Publiceras ej